چهارشنبه 1396/12/2 - 6 : 17
مشخصات امام جمعه
علیرضا اعرافی
علیرضا اعرافی
قم
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/4/18
عادی‌ سازی روابط با رژیم صهیونیستی مصیبتی بزرگ برای جهان اسلام است. لزوم پایه‌ ریزی اقتصاد سالم در کشور.

خطبه های نماز جمعه شهر مقدس قم به امامت آیت الله اعرافی

تاریخ 18/تیر/1395 مصلی قدس قم

خطبه اول

یادآوری و ادامه اصل سیزدهم: ایثار و ازخودگذشتگی در روابط خانوادگی

بسم‌اللّه الرحمن الرحیم نحمده علی ما کان و نستعینه من امرنا علی ما یکون و نؤمن به و نتوکل علیه و نستغفره و نستهدیه و نعوذ به من شرور انفسنا و سیات اعمالنا و نصلی و نسلم علی سیدنا و نبینا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ وَ عَلی آله الأطیَّبینَ الأطهَرین لاسیُّما بقیة اللّه فی الارضین.

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ»

عبادَالله اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی الله وَ مُلازِمَة امرِه وَ مُجانِبَة نَهیِه وَ تَجَهَزوا عِبادَالله فَقَد نُودِیَ فیکُم بِالرَحیل وَ تَزَوَدوا فَإِنَّ خَیرَ الزاد التقوی.

قال الله تبارک و تعالی: «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّي تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ »

 

همه شما نمازگزاران گرامی و خودم را پس از ماه مبارک رمضان و ماه تقوا و گذر از فرصتهای بزرگ عبادی  و عید فطر، به تقوا و پارسایی و صیانت از تقوای رمضانی و حفظ مواثیق و عهود الهی سفارش و دعوت می­کنم. از خدای متعال می­خواهیم که همه ما را در ادامه و استمرار بخشیدن به فلسفه ماه مبارک رمضان توفیق روزافزون کرامت بفرماید.

 

بحث ما در رابطه با خانواده اسلامی و در سبک اسلامی روابط خانوادگی بود.

سیزدهمین اصل در روابط همسران و ارتباطات درون خانه عبارت از ایثار و فداکاری و از خود گذشتگی بود.

بدون تردید ایثار و فداکاری در روابط اجتماعی و خانوادگی یکی از اصول مهم در سبک زندگی اسلامی است. اگر قرار اعضای خانواده و مردم بر گذشت و ایثار باشد حتماً فضای خانواده سرشار از مهر و محبت و روابط سالم خواهد شد. هرگز نباید این اصل را در روابط خانوادگی و اجتماعی دست کم گرفت.

در خصوص این اصل مباحثی وجود دارد که به بخشی از آنها در خطبه سابق اشاره شد و امروز فصلهای دیگری از این بحث را پی می گیریم:

 

یکم: مفهوم ایثار و فداکاری

در خطبه گذشته مفهوم ایثار و فداکاری را تبیین کردیم: ایثار مقدم داشتن و ترجیح و برتری دادن مصالح عمومی و مصالح حقیقی دیگران و مقدم داشتن آن بر منافع شخصی و زود گذر خویش است.

 

دوم: ارکان ایثار

اشاره کردیم که ایثار دارای ارکانی است بدون اینکه بخواهیم در اینجا به ابعاد پیچیده بحث اشاره ای کنیم عرض می­کنم که ایثار حداقل پیج عنصر و رکن دارد:

 1. ایثار کننده و مؤثِر؛

 2. مؤثَر علیه که غالبا خود شخص و گاهی خویشان و نزدیکان او هستند؛

 3. مؤثَر و ایثار شونده: کسی که مورد عنایت قرار می گیرد که گاهی فرد، گاهی جامعه، گاهی ولی خدا و گاهی اسلام و مصالح عالیه جامعه است؛

 4. مؤثَر به: آنچه که انسان آن را تقدیم دیگران می­کند از مال و آبرو و جان که قله ایثار و فداکاری است؛

5. مؤثَر له: انگیزه ای که کسی بخاطر آن ایثار می­کند. برای جامعه، مصالح عمومی، ارزشهای الهی و برای دیگر اعضای خانواده از خود می­گذرد که گاهی یک امر دنیایی است که دنبال اغراض دنیایی هستند که چنین ایثاری خیلی ارزشمند نیست و گاهی غرض از ایثار و فداکاری کسب رضوان خدا و نیل به درجات عالیه معنوی است. این پنج عنصر و رکن ایثار است که گاهی با هم انطباق هم پیدا می کنند.

 

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که گرچه تصور ما این است که ایثار شونده و ایثار کننده جدا هستند اما در واقع وقتی ما و شما از چیزی می­گذریم و فداکاری می­کنیم در واقع فداکاری ما برای خود ماست. همان تعبیری که شهید مطهری دارند: ما می­آییم از یک امر پست و نازل و نیاز دنیایی می گذریم برای رسیدن به قله بلندتر که آن هم به خود ما نائل و عاید می­شود.

بنابراین ایثار آن است که از امور پست و ناچیز و علاقه های پایین و سطحی خویش برای شکوفایی آن ابعاد معنوی و روحی خودمان می­گذریم.

 

سوم: تقسیمات ایثار

ایثار براساس آن پنچ رکنی که گفتیم تقسیماتی دارد که برخی را اشاره کردم ایثار گاهی در مال و گاهی در آبرو و گاهی از جان است برای منافع جامعه و ارزشهای متعالی اسلام.

هر چقدر  آن چیزی که ایثار می­شود نفیس تر باشد ایثار شما ارزش بالاتری دارد. هر چقدر آن کسی که برای او ایثار می کنید والاتر باشد ایثار شما ارزشمندتر است، گاهی در منافع مادی فرد و گاهی برای منافع عمومی مردم و گاهی برای اولیای الهی ایثار می­کند که یقینا ارزش این ها با هم یکسان نیست. اصحاب بزرگ عاشورا و نام آوران دشت کربلا ایثاری کردند که عظمت آن در عالم کم نظیر است چرا که هر چه داشتند برای ولی خدا تقدیم کردند.

از سوی دیگر هر چقدر اخلاص ما در ایثار و فداکاری بیشتر باشد ارزش آن بالاتر است.

ایثار اگر فرهنگ عمومی جامعه شد جامعه را سرشار از شادابی و فضای سالم می­کند. اگر خورشید ایثار در فضای خانواده پرتوافکن شد آن وقت فضای خانواده آرمانی و آسمانی می شود. خانه­ای که اعضای آن دنبال منافع خویش نیستند بلکه دیگران را بر خود مقدم می دارند آن خانه، خانه ایمانی و انسانی می شود.

تاکید روایت به این است که «المُؤْمِنُ يَأْكُلُ بشَهْوَةِ أهْلِهِ و المُنَافِقُ يَأْكُلُ أهْلُهُ بِشَهْوَتِه» وقتی به خانه می روی منتظر این نباش که همه امور خانه بر طبق مذاق تو باشد بلکه تو به همراه خانه حرکت کن، بر میل خود پا گذار و براساس اشتهای اهل  بیت و فرزندان خود غذا بخور این یک نمونه است و نمونه های فراوانی از این آموزه ها داریم.

ارزش و تعالی انسانها به این است که قدرت تصمیم گیری داشته باشند  وقتی که تزاحم بین منافع فردی یا منافع دیگران، جامعه، اسلام یا انقلاب پیدا شد قدرت این را داشته باشند که منافع شخصی خود را زیر پا بگذارند. در این صورت این افراد ارزشمند هستند. مسئولینی که برای جامعه از خود بگذرند مسئولینی در تراز انقلاب اسلامی هستند و زن و شوهری که برای تربیت فرزندان سالم و نسل آینده و سلامت خانواده از خود می گذرند اینان زنان و مردان شایسته و در تراز خانواده اسلامی هستند.

 

چهارم: آثار و نتائج و برکات ایثار

بحث دیگر در رابطه با ایثار بیان آثار و برکاتی بود که سابقا بیان شد.

1. شکوفایی و نشاط روحی و شخصیتی

اولین نتیجه تعالی، شکوفایی، نشاط روحی و شخصیتی فرد ایثار گر است. آدمهایی که فقط بر مصالح خودشان پای می فشارند و آماده قربانی کردن خویش نیستند و دیگران را پایین تر از خود می دانند، اینان افراد کوچکی هستند ولو اینکه خود را بزرگ بپندارند و دارای عجب و غرور باشند. آدم بزرگ کسی است که روح آن با روی گشاده و با دل دریایی از منافع خود می گذرد تا همسرش در آرامش باشد، خانه او خانه ایمانی باشد، برای اینکه جامعه به هدف برسد. این تعالی روح و شکوفایی شخصیتی دستاورد ایثار و فداکاری است که به خود ما برمی گردد که حدود ده تعبیر بلند در روایات آمده بود که:

«الإيثار أعلى الإحسان»، «الإيثار أشرف الكرم»،و «عند الایثار على النّفس تتبیّن جواهرالكرماء» گوهر و فلز بزرگان در هنگام فداکاری ظاهر می شود. آدمی که در تزاحم منافع خود و همسر، جامعه یا اسلام و انقلاب منافع خودش را قربانی می کند قبل از اینکه اثر آن عاید کسی شود خود او شکوفایی روحی پیدا می کند که روایات، روانشناسی، دانش قدیم و جدید این نتیجه را بیان می کند. رهاورد ایثار بزرگی شخصیت است که خودتان می توانید آن را حس کنید. در لحظه های حساس ایثار کنید بعد از این که از سختی گذشتید احساس تعالی و شکوفایی می کنید.

2. آثار اخروی و معنوی ایثار

روایات متعددی این جا و جود دارد که به بعضی از آنها شاره می کنم.

انسان فداکار و ایثار گر همین که با مرگ مواجه شد دستاوردهای این اخلاق متعالی او رادستگیری می کند در قیامت و عرصه های مختلف تا او را به بهشت و رضوان الهی نائل می کند. شما سوره دهر را ملاحظه کنید آنجا که تابلوی زیبایی از ایثار خانه علی و فاطمه سلام الله علیهما که تصویر شده است. ایثار خالصانه و مخلصانه که چیزی جز خدا را نخواستند و غذای شب خود را به یتیم و اسیر و مسکین دادند، گرسنه خوابیدند و دیگران را سیر کردند. این خانه ایثارگر مورد توجه عنایات الهی قرار گرفت و بیش از ده مژده برای ایثارگران در سوره دهر تصویر شده است.

 ای همه کسانی که در جامعه و خانه ایثار می کنید تابلوی تشویق شما سوره دهر و انسان است، الگوی شما خاندان پاک پیامبران است که در سوره دهر تبیین شده است. در روایت آمده است که امیرالمومنین لباسی خریدند و خیلی از آن لباس خوششان آمد. سپس آن لباس را به دیگری بخشیدند، آنگاه فرمودند: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چنین فرمود: کسی که در این دنیا برای همسر و مصالح اجتماعی فداکاری کند خدا او را روز قیامت مقدم می دارد و گرفتاری های او را رفع می فرماید و جایگاه بلندی در قیامت به او اعطا خواهد کرد.

اما غیر از این دو اثر روحی و شخصیتی و اثرهای روحی و دنیوی آثار دیگری هم برای ایثار است که به فضل خدا در خطبه های آینده عرض خواهم کرد.

 همه این سخنان برای این است که ما از آبشخور وحی و منهل معارف الهی برای پیاده سازی سبک زندگی اسلامی در خانه و جامعه تلاش کنیم و از خدا در این راه مدد می جوییم.

 خدایا اموات و درگذشتگان ما را ببخش؛ ما را به انجام تکالبف الهی موفق بدار؛ ما را از همه آسیبهای روحی و اخلاقی مصون بدار.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَينَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

 

 

خطبه دوم

بسم‌اللّه الرحمن الرحیم نحمده علی ما کان و نستعینه من امرنا علی ما یکون و نؤمن به و نتوکل علیه و نستغفره و نستهدیه و نعوذ به من شرور انفسنا و سیات اعمالنا و نصلی و نسلم علی سیدنا و نبینا أبی القاسم المصطفی محمد و علی وصیه علیّ امیرالمؤمنین و علی الصدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة اللهم صلّ و سلّم و زد و بارک علی أئمة المسلمین علیّ بن الحسین و محمد بن علیّ و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علیّ بن موسی و محمد بن علیّ و علیّ بن محمد و الحسن بن علیّ و الخلف القائم المنتظر حججک علی عبادک و أمنائک فی بلادک ساسة العباد و ارکان البلاد و ابواب الایمان و أمناء الرحمن و سلالة النبین

 

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم. بسم اللّه الرحمن الرحیم

«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ» عِبادَالله اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی الله وَ مُلازِمَة اَمرِه وَ مُجانِبَة نَهیِه»

همه شما را به  پارسایی و تقوا و ادامه خط رمضانی توصیه می کنم.

 

امیر مومنان در خطبه 82 فرمودند: تقوا پیشه کنید، دنیا چشمه و آبشخوری تیره و کدر است، ظاهری فرینده و باطنی کشنده دارد. فریب دنیای زودگذر را نخورید. دنیا فریب دهنده است. داستان دنیایی که ما به آن دل بسته ایم داستان حیوانی است که راکب را بر خود نشانده است تا راکب احساس می کند که مرکب آرام و راهوار است ناگهان لجام پاره می کند و سوار خود را به زمین می افکند. این قصه دنیاست، دنیا در آرامش ها هم طوفانی است چه رسد به طوفانهای دنیا. این جملات و فرازهای خطبه 82 چهره هایی را از دنیا نشان می دهد تا دل به دنیا نبندیم حتی آن گاه که بر مرکب رام دنیا سواریم. به مرکب رام دنیا هم دل نبندیم، این مرکب آرام نشان می دهد اما به شدت سرکش است این آرامش قبل از طوفان است، این مرکب با حرکتی شما را به زمین می زند و طومار زندگی شما را در هم می پیچد. یک ویروس، یک تومور، یک خطر می آید همه زندگی شما را تباه کرده و تمام می کند به این دنیا دل نبندید، به پول دنیا به مقام دنیا و هر آنچه خدا به ما داده است نگاه ما نگاه نعمتی باشد که شکر می خواهد، اما دلبستگی به دنیا ما را زمین خواهد زد.

 

خدایا به ما توفیق شنیدن این پیامهای نورانی و دل دادن به این انوار آسمانی عنایت بفرما و ما را دلبسته دنیای زودگذر قرار نده.

 

مناسبت‌های این ایام را به‌اختصار عرض می‌کنیم:

در آغاز باید تشکر کرد از مردم عزیز و بزرگ بخاطر حضور باشکوه خودشان در نمازهای جماعت، نمازهای پرشکوه ماه رمضان، در حماسه بسیار متعالی روز قدس،  در نمازهای روز عید فطر و بخاطر حضور ملت قهرمان در همه عرصه های حساس. باید خدا را سپاس باشیم و قدر این مردم بزرگ و شریف را بدانیم، مردمی که این همه افتخار می آفرینند، در صحنه های حساس سیاسی آن همه نورافشانی می کنند و مردمی که در افطار و اطعام و رسیدگی به فقیران و محرومان آن همه توفیقات پیدا کرده اند. خدا به همه شما و به همه جوانان، به مردان و زنان دل باخته به آرمانهای والا توفیق روزافزون عنایت بفرماید و همه این گامهای بزرگ را در پیش خود مأجور بدارد.

 

بمناسبت واقعه دلخراش مسجد گوهرشاد که آن حماسه بزرگ در حمایت از اسلام و حجاب در مشهد مقدس توسط مردم عزیز ما آفریده شد روزی به عنوان روز عفاف و حجاب نامیده شده است. برادران و خواهران و بویژه جوانان عزیز جوانانی که آن همه در دفاع از انقلاب و در همه عرصه های اسلامی آن قدر حماسه آفریده اید بیایید همه پیشگام صیانت از ارزشهای عفاف و حجاب شوید. طوفانهای فساد از هر سو برای فرو ریختن پایه های عفاف و حجاب و سلامت خانه و خانواده در جریان است، ما باید مقاوم و استوار باشیم، خانه ها و مدارس ما، دانشگاه های ما، کوچه و بازار ما باید در برابر امواج فساد ایستادگی کنند چرا که عفاف و حجاب شاخص یک جامعه اسلامی است.

 

در سال 84 در شورای عالی انقلاب فرهنگی، قانون عفاف و حجاب تصویب شد و همه مردم و نهادها به تکالیفی فراخوانده شدند و به طور خاص 15 نهاد و وزارت خانه از صدا و سیما تا نهادهای فرهنگی تا نهادهای دولتی ماموریتهایی برای ارتقای عفاف و حجاب پیدا کردند. قدمهایی هم برداشته شده است اما کافی نیست. همه اماکن ما باید تجلی گاه ارزشهای الهی و عفاف و حجاب باشد. برای این مساله  اقداماتی شده است شکرالله سعیکم اما کافی نیست چه باید کرد؟ چند نکته در اینجا مهم است که به تعدادی از آنها اشاره می کنم:

 

1. تامین نیازهای جوانان و فراهم آوردن شرائط ازدواج آسان و بموقع

تامین نیاز نسل جوان برای اینکه از گناه مصون بماند ضرورت است. برای همه ما دردآور است که میلیونها جوان نیازشان در موقع لازم تامین نمی شود. همه دولت و ملت باید تلاش کنند تا پایه های ازدواج آسان و بموقع ریخته شود.

 

2. تبیین صحیح و منطقی عفاف و حجاب

عفاف و حجاب یک فلسفه مترقی و مورد نیاز برای اصلاح جامعه دارد که باید تفهیم شود. ما باید با زبان منطق و استدلال این فلسفه را در همه مراکز خود تبیین کنیم تا نسل جوان ما آن را با پوست و گوشت خود درک کنند.

 

3. ترغیب و تشویق عفاف و حجاب در همه مراکز

ترغیب و تشویق به عفاف و حجاب  باید اصل باشد. معلم، مربی و استاد در خانه و مدرسه باید وظیفه خودشان بدانند که عفاف و حجاب را چه برای پسر و چه برای دختر بصورت زیبا نشان دهند و از ابزار تشویق و ترغیب بیشترین استفاده را کنند.

 

4. اصلاح الگوها در تولید و عرضه لباس

 الگوهای تولید لباس و عرضه محصولات پوششی باید با ارزشهای اسلام تطابق داشته باشد. نیازهای افراد باید در خانه تامین شود، اما باید الگوی لباس عمومی باید تولید شود و جلوی تولید الگوهای مخرب گرفته شود.

 

5. امر به معروف و نهی از منکر همگانی در حد زبانی

 وظیفه مقابله با فساد وظیفه امر به معروف و نهی از منکر است که به شکل زبانی باید همه جا رواج پیدا کند.

 

6. برخورد قانونی نهادهای مسئول در ادارات و نیروی انتظامی

برخورد قانونی با مواردی که از مرزهای قانون و اسلام عبور می کنند. برخورد قانونی هم وظیفه دستگاه هاست و باید طبق قانون و با کمال قاطعیت در برابر تخلف و فساد باید ایستادگی کنند.

 

 

نکته سوم در مورد اقتصاد مقاومتی است که کشور ما نیاز دارد که پایه های اقتصاد درون زا و باتولید درونی و شاخصه هایی که در سابق هم گفته شده است حرکت کند. مشکلات اقتصادی ما زیاد است و وجود مشکلات در مسیر تولید یک مساله است که امروزه با آن مواجه هستیم. دیگری هم افسار گسیختگی هایی است که در گوشه و کنار در قالب حقوق های نجومی متاسفانه وجود دارد که بسیار ضجر آور است اقداماتی که شده جای تقدیر و تشکر است اما کافی نیست

 

برای حل اینها نظارت و مراقبت درست و پایه ریزی یک اقتصاد سالم ضرورت دارد. تقاضای ما این است که ملت و دولت همراهی کنند، فرمان رهبری را اطاعت کنند و برای اقتصاد مقاومتی یک طرح جامع و کارشناسی شده لازم است که امیدواریم به آن توجه شود.

 

 

ما امروزه با چند پدیده شوم در جهان اسلام مواجه هستیم:

یک: گسترش تروریزم تکفیر از طریق فریب جوانان

گسترش ترور و تروریزم و تکفیر که با نام دین آمده اند و عده ای را فریب داده اند. باید همگان بدانند که پشت صحنه این پدیده شوم آمریکاییها و صهیونیست ها هستند. حوادثی این روزها رخ می دهد که دل هر مسلمانی را به درد می آورد، در یک حادثه در عراق 300 نفر بیگناه را به خاک و خون می کشانند. در عراق، پاکستان، بنگلادش و جای جای جهان اسلام فتنه ها برای آرامش کفر و صهیونیستها برانگیخته شده است. این یک فتنه بزرگ است که علمای اسلام و ملتهای مسلمان باید در برابر آن بایستند.

 

دو: جنگ افروزی و ویران سازی کشورها و تضعیف جبهه مقاومت

 جنگ افروزی و ویران سازی کشورهای اسلامی است آن هم به واسطه مزدورانی مانند آل سعود. اینان دنیای اسلام را به جنگ کشانده اند، جبهه مقاومت را مورد هجوم قرار داده اند، یمن را مورد تجاوز قرار دادند.

 

سه: سرکوب مردم توسط دولتهای مستبد

 دولتهای مستبد در کشورهای خودشان مردمانشان را به بند کشیده اند. بحرین تابلویی از نقض حقوق بشر در دنیای امروز است که دولتی دارد اکثریت مردم خودش را سرکوب می کند.

 

چهار: عادی سازی روابط بعض کشورهای اسلامی  با اسرائیل و آمریکا

این نکته بسیار خطرناک که امروز شاهد آن هستیم تلاشی است که در دولتها و منطقه انجام می گیرد تاروابط با اسرائیل عادی شود. دولت ترکیه اقدام به تجدید روابط با اسرائیل کرد، این مصیبت، مصیبت اسلام است این درد بزرگ و جانکاه جهان اسلام است.

عادی سازی با دشمنان اسلام و سفاکان عالم؟!!! عادی سازی روابط با قدرتی مثل اسرائیل و قدرتهایی مثل آمریکا؟!!! قدرتهایی که برای معامله یک هواپیما قانون تصویب می کنند که یک کشوری محدود بماند.

امروز بعد از عید فطر ملت مسلمان ایران اعلام می کند ما در کنار ملت بحرین و آیت الله شیخ عیسی قاسم و در کنار مقاومت ومظلومان عالم هستیم و به رسمیت شناختن اسرائیل و همکاری با دشمنان اسلام و روابط آشکار و نهان آل سعود با اسرائیل را محکوم می کنیم.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله

الاخوة و الاخوات

 

اوصیکم و نفسی بتقوی الله و رعایة اوامره و نواهیه فی مختلف ساحات حیاتنا الفردیة و العائلیة و الاجتماعیة فانّ تقوی الله مفتاح سداد و ذخیرة معاد و من اهم مظاهر التقوی الاهتمام بامور المسلمین و نحن الان و الامة الاسلامیة نواجه ظروفا قاسیة و آلاماً واسعة داخل جسم الامة و اشیر هنا الی بعض هذة التحدیات:

 

اولا: ما نهانی منه من انتشار المد التکفیری و الارهابی، هذه الفکرة المبتنیة علی اسس اعتقادیة ضعیفة و ضئیلة و التی انتجبت عن هذة المجازر و قتل المظلومین و انتهاک الحرمات فی انحاء العالم الاسلامی من العراق الی باکستان و بنقلادش و ... و نعلن هنا بصراحة ان ایران الاسلام

تدین بهذه مواقف الظالمة و الارهابیة

و ثانیا: ما نشاهده الیوم من الدول العمیلة و المستبدة من العدوان و علی دول اخری، کما فی الیمن و علی شعبها و شعوبها کما فی البحرین، فما نشاهده الیوم من الظلم و الاضطهاد للشعب البحرین و خصوصاً الشباب و العلماء لا یتناسب و القانون الدولی و الاسلامی و الانسانی و نحن ندین هذه العملیات الاستفزازیة و خصوصا العلماء و الحوزات العلمیة فی الایران و العراق و سائر البلاد یدینون ما قامت به دولة البحرین من التعرض للحوزات و المساجد و العلماء و الرموز السانیة و لاسیما آیة الله الشیخ عیسی قاسم حفظه الله و ندعو هذه الدولة للتمکین من القانون الدولی و حریة الشعب البحرینی و فی هذا مصلحتهم و مصالح الامة و الشعب البحرینی و لو استمروا علی هذه النهج المظلم و خاضوا هذه الفتن فسوف یخسرون کل شیء و الله ینتقم منهم انشالله

و ثالثا ما نراه من سیاسة تطبیع العلاقات مع الکیان الصهیونی  و تضعیف المقاومة الاسلامیة و للاسف الشدید قامت حکومة ترکیا بهذا العمل و قامت بتجدید علاقاتها مع اسرائیل الناصب مضافا الی العلاقات السریة و المعلنة بین الحکومة السعودیة الظالمة و الکیان الصهیونی و هذا ما لا ترضی به الشعوب المسلمة و ختاما نبتهل الی المولی ان یفرج عن المسلمین و یوحد صفوفهم و ینصرهم علی اعدائهم

 

 نسئلک اللهم و ندعوک باسمک العظیم الاعظم الاعز الاجلّ الاکرم یا الله یا الله یا الله ...

اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعدالمعصیة و صدق النیّة و عرفان الحرمة اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و اهله.اللهم انصر جیوش المسلمین و عساکر المسلمین اللهم اغفر المومنین و المومنات والمسلمین والمسلمات

 

اموات و مؤمنین درگذشته، شهدای بزرگوار، مراجع عظام درگذشته، درگذشتگان از این جمع و امام شهیدان را با اولیای خودت محشور بفرما؛ گناهان ما را ببخش، توبه ما را بپذیر، باران رحمت و برکات مادی و معنوی‌ات را بر ما فرو بفرست؛ خدایا سلام و درود ما را به محضر پیامبر اکرم و فاطمه زهرا و خدیجه کبرا و ائمه هدی (سلام‌الله‌علیهم اجمعین) به‌ویژه امام عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) ابلاغ بفرما؛ در فرج نورانی آن حضرت تعجیل بفرما.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يلِدْ وَلَمْ يولَدْ وَلَمْ يكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ

صدق الله العلی العظیم

اخبار
ارتباط با امام جمعه