چهارشنبه 1396/12/2 - 6 : 17
مشخصات امام جمعه
علیرضا اعرافی
علیرضا اعرافی
قم
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/9/12
نماز جمعه 12 آذر 95

خطبه اول

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم‌اللّه الرحمن الرحیم نحمده علی ما کان و نستعینه من امرنا علی ما یکون و نؤمن به و نتوکل علیه و نستغفره و نستهدیه و نعوذ به من شرور انفسنا و سیات اعمالنا و نصلی و نسلم علی سیدنا و نبینا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ وَ عَلی آله الأطیَّبینَ الأطهَرین لاسیُّما بقیة اللّه فی الارضین.

توصیه به تقوا

«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»  عباد اللَّهِ أُوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّه و ملازمة أمره و مجانبة نهیه و تَجَهَّزُوا عباد اللَّهُ فَقَدْ نُودِیَ فِیکُمْ بِالرَّحِیلِ  وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی 

همه شما برادران و خواهران نمازگزار و خودم را به پارسایی و پرهیزگاری و فرمان‌بری از فرمان خداوند در همه احوال و شئون زندگی و پرهیز از آلودگی روحی و نفسانی و اصلاح نفس و تقوا سفارش و دعوت می‌کنم و از خداوند متعال می‌خواهیم که درهای حکمت و هدایت و تقوای خود را به روی همه ما بگشاید و همه ما را بر کسب تقوا و پیروی از پارسایان و اولیای الهی موفق و مؤیّد بدارد.

پیگیری اصل هفدهم: اصل شکر و قدردانی

سخن ما در خطبه‌های اول پیرامون اصول و ضوابط خانوادگی و قواعدی که همسران برای سلامت و رشد و تعالی خانواده و تربیت فرزندان سالم باید رعایت کنند بود. اصولی را در این زمینه بیان کردیم و به اصل هفدهم رسیدیم. اصل هفدهم شکر و قدردانی از خدمات یکدیگر است. در خطبه قبل عرض کردیم که مسئله شکر منعم و قدردانی از کسی که خدمتی به انسان ارائه می‌کند یک حکم عقلی و روش عقلایی، بلکه یک امر غریزی حتی در حیوانات است. این حکم و فرمان عقل است که آدمی در برابر انعام کننده و احسان کننده قدردان باشد، زبان شاکری داشته باشد و در قبال کسی که خدمتی به وی کرده است جبران لطف کند. طبیعت سالم بشر، ما را موظف به قدردانی می‌کند. از رذیلت‌های اخلاقی کفران نعمت است. قدرنشناسی در برابر نعمت‌ها و خدماتی که انسان ارائه می‌شود یک رذیلت اخلاقی و مایه خسارت‌های فراوان در زندگی معنوی و مادی انسان است.

این اصل روشن و قانون قدردانی و سپاسگزاری هم باید در روابط عام اجتماعی میان آحاد بشر موردتوجه قرار گیرد و هم به‌طور خاص این اصل در فضای خانواده منشأ برکات فراوانی می‌شود چراکه شکر و سپاس ضمن آنکه یک وظیفه وجدانی و عقلی است و آثار فراوان معنوی، روحی و اخلاقی را به بارمی‌آورد ولی در روابط اجتماعی و خانوادگی آثار مضاعفی دارد.

دو سبک مختلف در ارتباطات خانوادگی

 ما شاهد دو سبک از ارتباط خانوادگی د رمیان مردم هستیم:

اول: خانواده قدرنشناس

سبک اول این است که اعضای خانواده و همسران در برابر خدمت یکدیگر ساکت هستند و اظهار قدردانی نمی‌کنند یا معاذ الله کفران می‌کنند. این سبک منشأ مشکلات فراوانی در خانواده می‌شود. خانه‌ای که زن قدر همسر را نمی‌داند، خدمات او را پاس نمی‌دارد و مرد خدمات همسر خویش را به شمار نمی‌آورد و ارزشی برای آن قائل نیست این خانه ارکان ثابت و استواری ندارد و در معرض فروپاشی و اختلافات است و علی‌القاعده از چنین خانه‌ای، آدم‌های بزرگ بیرون نمی‌آیند. 

فرزندانی که در یک فضای خانوادگی رشد کنند که همواره پدر و مادر به یکدیگر پرخاش می‌کنند و کفران نعمت‌های یکدیگر می‌کنند نمی‌توانند راه درست را طی کنند. 

دوم: خانواده قدرشناس و سپاسگزار

در مقابل خانواده‌هایی هستند که وظیفه عرفی، اخلاقی، عقلی و عاطفی خود می‌دانند که در قبال کمک‌ها و راهنمایی‌ها و نعمت‌های دیگر اعضای خانواده بی‌تفاوت نباشند و تشکر زبانی، قلبی و عملی داشته باشند.  

قانون شکر و سپاس یک قانون عقلی، انسانی، الهی و اسلامی است که در فضای خانه آثار بسیار مثبت به بار می‌آورد. ما در عداد قوانین میان همسران این را به‌عنوان اصل هفدهم قرار دادیم. اگر کسانی به یاد داشته باشند قانون هفتم ما، اصل تعاون خانوادگی  بود و در ذیل آن قانون، روایات و احادیث متعدد ما را موظف کرده بود که آقا و خانم در خانه و در اداره امور زندگی دست در دست هم دهند به یاری یکدیگر بشتابند. اهل تلاش و کار و همیاری باشند و هم دارای همفکری و مشاوره باشند، رایزنی کنند و قانون دیگر همکاری در اداره منزل و تربیت فرزندان و برداشتن بار خانه بود. این‌ها ازجمله قوانین قبلی ما بود.

در برابر خدمت‌هایی که یک انسان به یکدیگر انجام می‌دهد این قانون عقل و اسلام می‌گوید که شما شاکر باش. از یک‌سو به همسر خویش خدمت کن و توقع اجر و پاداش هم نداشته باش اما از سوی دیگر به دریافت‌کننده خدمت، می‌گوید نهایت سپاسگزاری و قدردانی را داشته باش.

مراتب شکر، مفهوم شکر، حقیقت شکر چیزهایی بود که به‌اختصار به آن اشاره شد. بزرگان اخلاق و معرفت ما هم در باب شکر مطالب زیادی را فرموده‌اند. 

انواع شکر در قبال نعمت‌های باواسطه یا بی‌واسطه انسان‌ها

اما آنچه امروز قبل از اینکه به روایات خاصه در باب خانواده بپردازم می‌خواهم مورداشاره قرار دهم این است که شکر نعمت دهنده و احسان کننده دو نوع است.

چون گاهی نعمتی که خداوند به ما می‌دهد نعمت بی‌واسطه انسان‌های دیگر است. در آن مورد وظیفه ماست که در برابر خداوند کرنش و تواضع کنیم و به زبان و عمل شاکر و قدردان خداوند باشیم. اما گاهی هم است که نعمت‌های خدا از مجاری فیض او و انسان‌های دیگر صادر می‌شود اینجا بود که در خطبه قبل عرض کردیم که چهار صورت متصور است سه صورت غلط و یک صورت صحیح و درست بود. وقتی‌که نعمت خدا از طریق استاد، پدر و مادر، همکار، همسر و ... به انسان بخشیده می‌شود کسی فکر کند که من فقط باید شاکر خدا باشم مخلوقات نقشی ندارند در روایات به‌شدت با این رویه مقابله شده است. با این منطق که هر چه هست از آن خداست و انسان‌ها و وسایط فقط مجاری رسیدن این نعمت‌ها به انسان بودند و نیازی به شکر گذاری از آن‌ها نیست منطق ناتمام و غلطی است و در روایات بسیاری از آن نهی شده است. همان‌طور که حالت دوم هم حالت غلطی است. انسان‌ها قدردان انسان‌ها باشند، احسان کنندگان را قدر بداند اما از این غافل باشند که همه این‌ها برای خدا و از اوست این هم منطق غلطی است. همان‌طور که انسان در حالت سوم، غافل از قدردانی دیگران و خداوند باشد یک منطق غلط در غلط است. منطق صحیح قدردانی از خداوند و درعین‌حال شاکر بندگان واسطه فیض بودن است.

ویژگی‌های شکر کامل

 شکر کامل مخلوقین شکری است که این ویژگی‌ها را داشته باشد 

1. هم‌زمان با شکر او بدانی که او واسطه خداست و از شکر خداوند غافل نباشی؛

2. این شکر و قدردانی شما، قدردانی خالصانه و بی‌ریا و واقعی باشد. گاهی دیده‌اید افراد شکر گذارند هزار جمله به زبان می‌آورد ولی در قلب او هیچ خبری نیست. این ارزش ندارد شکر زبانی و عملی باید از قلب برخیزد و در آن ریا و سمعه و امثال این‌ها نباشد؛ 

3. تمام شکر به این است که هم بر زبان جاری شود و هم در عمل جبران خدمت‌های دیگری در حد توان باشد. اکتفای به شکر زبانی در روابط اجتماعی و خانوادگی کافی نیست باید انسان‌ها شاکر باشند هم در زبان و بیان رسا و شیوا و هم در عمل و اقدام جبران‌کننده باشد؛

4. شکر سریع و به‌موقع باشد نگذارد که از خدمت او مدتی بگذرد بلکه به‌موقع و با شتاب قدردان خدمات همسر و هر احسان کننده دیگری باشد . شکر در حکم همان مزد است که در روایات می‌گوید برای پرداخت مزد سریع اقدام کن؛ 

5. شکر و قدردانی ما و شما از دیگران باید متناسب با آن نعمت‌ها و آثار آن باشد. گاهی شکر استاد، پدر و مادر است، گاهی شکر انسان معمولی است. در تناسب نعمتی که کسی به ما داده است درجه شکر تعیین می‌شود و البته شکر درجایی که آثار ویژه دارد ارزش بالاتری دارد. 

می‌خواهم عرض کنم که قدردانی از همسران آثار ویژه دارد. علاوه بر این‌که وظیفه شخصی است که در قبال شخص خدمت‌کننده باید قدردان بود و این یک وظیفه عقلی و عرفی است، این روحیه قدردانی خانه را شیرین و مستعد تربیت فرزندان نیکو قرار می‌دهد. بنابراین کفران در خانه چون آثاری بر فرزندان به‌جا می‌گذارد و موجب خسارت تمام خانواده می‌شود مذمت و نکوهش آن بالاتر است. تناسب شکر به‌تناسب موج شکر و آثار شکر است تناسب مذمت و نکوهش و کفران نعمت هم همین‌طور است؛

6 شکر نعمت‌ها در منطق اسلام غیر از جبران خدمت و ادای در زبان، یک دامنه معنوی دارد. در روایتی از حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله علیه و آله و سلم) وارد شده است: « مَنْ آتاكُمْ مَعْروفاً فَكافِؤوهُ، وَ اِنْ لَمْ تَجِدوا ما تُـكافِؤونَهُ فَادْعُوا اللّهَ لَهُ حَتّى تَظُـنّوا اَ نَّـكُمْ قَدْ كافَيْتُموهُ»  هر كس به شما نيكى كرد، جبران كنيد و اگر نتوانستيد، آن‌قدر براى او دعا كنيد كه مطمئن شويد تلافى کرده‌اید.

لذا نوع دیگر غیر از شکر زبانی و عملی، دعا و انفاق به نیت اوست. پدر و مادر از دنیا رفته‌اند برای آن‌ها دعا کند، برای آن‌ها انفاق می‌کند. کارهای نیک به نیت دیگرانی که به ما و شما خدمت کرده‌اند این نوعی از شکر است و مایه جلب رحمت خداوند است.

خدایا ما را هم شاکر خدمت و هم شاکر صاحبان نعمت قرار بده و به ما توفیق بده که خانه‌هایمان را خانه‌های ایمانی و سرشار از شکر گذاری و ارزش‌های الهی قرار دهیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَينَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ 

 

 

 

 

خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا و طبیب نفوسنا و شفیع ذنوبنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی وصیه علیّ امیرالمؤمنین و علی الصدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة اللهم صلّ و سلّم و زد و بارک علی أئمة المسلمین علیّ بن الحسین و محمد بن علیّ و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علیّ بن موسی و محمد بن علیّ و علیّ بن محمد و الحسن بن علیّ و الخلف القائم المنتظر حججک علی عبادک و أمنائک فی بلادک ساسة العباد و ارکان البلاد و ابواب الایمان و أمناء الرحمن و سلالة النبین.

السلام علیک یا بنت ولی الله، السلام علیک یا أخت ولی الله، السلام علیک یا عمة ولی الله، السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر و رحمة الله و برکاته.

توصیه به تقوا

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ» عِبادَالله اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی الله.

همه شما برادران و خواهران نمازگزار و خودم را بار دیگر به پارسایی و پرهیزگاری و فرمان‌بری از فرمان خداوند در همه احوال و شئون زندگی و پرهیز از آلودگی روحی و نفسانی سفارش و دعوت می‌کنم.

 

امیر مؤمنان چنین فرمودند:«فَاعْتَصِمُوا بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّ لَهَا حَبْلًا وَثِيقاً عُرْوَتُهُ وَمَعْقِلًا مَنِيعاً ذِرْوَتُهُ» 

این همان خطبه‌ای است که ابن ابی الحدید می‌گوید از غرر خطبه‌های نهج‌البلاغه است و از مضامین بلند و بیان ادیبانه بسیار راقی برخوردار است. به تقوای الهی چنگ بزنید. این تقوایی که خطیب جمعه، هر جمعه همه را به آن فرامی‌خواند به‌این‌علت است که تقوای الهی این ویژگی را دارد: ریسمانی است که دستاویز آن خیلی استوار است. ریسمان‌های زیادی وجود دارد اما ریسمان‌هایی است که اگر در عمق چاه باشید به‌راحتی می‌توانید به آن چنگ زنید و از چاه بیرون آیید. تقوای خدا چنین ریسمان استوار و محکمی است که شما را از چاه طبیعت نجات می‌دهد و به اوج آسمان‌ها پرواز می‌دهد. تقوا پناهگاهی است که در قله کوه قرار گرفته است. در بلندایی جای دارد که آسیبی به آن متوجه نمی‌شود. بنابراین تقوایی که آیات و احادیث ما را آن‌قدر به آن فراخوانده‌اند و روح جمعه تقوای الهی است این تقوا هم ریسمانی با دستاویز استوار و هم پناهگاهی نجات‌بخش و امن از همه خطرات و آسیب‌هاست.

 خدایا به ما توفیق ده تابه این ریسمان الهی چنگ بزنیم و به این پناهگاه امن، پناه ببریم.

مناسبت‌ها

مناسبت‌های متعددی در این ماه وجود دارد که به آن‌ها اشاره‌کرده در مورد بعضی از آن‌ها توضیحاتی داده می‌شود:

1. تسلیت شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام 

شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام را تسلیت و تعزیت عرض می‌کنیم.

2. تبریک شروع امامت حضرت ولیعصر (عج)

شروع امامت امام عظیم‌الشأنمان و مولای دور از انظار و منتظرمان حضرت ولیعصر (عج الله تعالی فرجه الشریف و ارواحنا فداه) را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

3. گرامی داشت روز تصویب قانون اساسی کشور

روز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی را گرامی می‌داریم.

4. نکوداشت روز بیمه

روز بیمه که مرتبط با یک مقوله انسانی و عدالت آفرین است را گرامی می‌داریم. البته مقوله بیمه باید موردتوجه هم به لحاظ مبانی فقهی و اخلاقی قرار گیرد و هم در اداره بیمه‌ها توجهات بیشتری لازم است و متأسفانه ما گاهی حتی در نهادهایی که پایه عدالت اجتماعی است شاهد فساد، تباهی و اختلاس هستیم. 

5. گرامی داشت روز معلولین

روز معلومان را گرامی می‌داریم و برای معلولان، مریضان و به‌ویژه جانبازان سرافرازمان آرزوی سلامت و شفا داریم.

6. بزرگداشت روز دانشجو، وحدت حوزه و دانشگاه، هفته پژوهش

از مناسبت‌های بسیار مهم و راهبردی که به دلیل اهمیت کلان و راهبردی‌شان به آن‌ها می‌پردازم:

در ماه آذر ما روز دانشجو داریم و همین‌طور روز وحدت حوزه و دانشگاه و همین‌طور هفته پژوهش. این سه مناسبت به نحوی با دانشگاه و با مقوله علم و دانش در ارتباط است. ما این روزها و مناسبت‌ها را گرامی می‌داریم و یاد و خاطره آیت‌الله مفتح را گرامی می‌داریم. همچنین این مناسبت‌ها را به دانشجویان و حوزویان، دانشگاهیان و محققان حوزه و دانشگاه تبریک می‌گوییم.

درعین‌حال ما باید به چند نکته اشاره کنیم و برای دانشگاه و حوزه یادآوری کنیم:

1. دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی باید ادامه‌دهنده انقلاب اسلامی و احیاگر همان مناسبت 16 آذر باشد. دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی دانشجویی است که:  

الف. درسخوان و تولیدکننده علم است و آموزش‌های خود را برای خدمت به جامعه  و تعالی علم و اخلاق و فضایل به کار می‌گیرد.

ب. دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی، دانشجوی آرمان‌گرا، عدالت‌خواه، مبارز، شجاع، حکیم و در خدمت جامعه است. 

ج. دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی از 16 آذر الهام می‌گیرد تا در برابر بدخواهان ملت، امت و انقلاب اسلامی بایستد. 

وحدت حوزه و دانشگاه  از مقوله‌های مهمی است که هم حوزویان باید به آن اهتمام بورزند و هم دانشگاهیان. هرگاه در تاریخمان شاهد این بودیم که حوزه و دانشگاه به هم نزدیک شدند و در کنار هم قرار گرفتند افتخار آفریدند. تجربه گذشته یک قرن اخیر ما یعنی بعد از تأسیس دانشگاه در کشور ما و بعد از پایه‌ریزی حوزه علمیه قم این بوده است.

هرگاه این دو نهاد به هم نزدیک شده‌اند ما شاهد آثار و برکات زیادی در جامعه بوده‌ایم و هرگاه این دو نهاد به دلایل مختلف از هم فاصله گرفته‌اند ما شاهد خسارت‌هایی برای جامعه بوده‌ایم. 

وحدت حوزه و دانشگاه، تعامل حوزویان و دانشگاهیان، هم‌افزایی حوزه و دانشگاه در تقنین، قضا، اجرا، اداره جامعه، تولید علم و هدایت جامعه برکات فراوانی به بار  می‌آورد و از اصول راهبردی انقلاب اسلامی است. فراموش نکنیم که امام چقدر به این اصل اهتمام داشتند.

مقوله سوم بحث هفته پژوهش است. برادران گرامی، خواهران ارجمند، حوزویان و دانشگاهیان یکی از ارکان تعالی ملت و انقلاب اسلامی این است که ما بر تولید علمی‌مان بیفزاییم. ما در شاخص‌های گوناگون رشد علمی فوق‌العاده‌ای داشتیم که از برکات انقلاب اسلامی بود. ملت ما از آن وابستگی علمی و فناوری جدا شده است. اما این کافی نیست. ما با مرزهای دانش فاصله داریم. ما با آن نقطه‌ای که دانش علوم انسانی و دانش‌های گوناگون بر اساس مبانی اسلامی بازسازی شود فاصله زیادی داریم. وظیفه ما و شما به‌عنوان حوزه و وظیفه عزیزان دانشگاه به‌عنوان یک نهاد علمی این است که این فاصله‌ها را کوتاه کنیم. بر شتاب علمی‌مان بیفزاییم. نصایح و فرمان رهبری معظم انقلاب را آویزه گوشمان کنیم. وضع موجود جای تقدیر دارد اما رشد ما اندکی کاهش پیدا کرده است. ما نیاز داریم که در مقوله علم و دانش قدم‌های بزرگ‌تری برداریم.

7. بزرگداشت هفته وحدت

مسئله بسیار مهم دیگر در ماه ربیع هفته وحدت است. برادران و خواهران، همه ما با چشم‌های خود داریم تماشا می‌کنیم که جهان اسلام با توطئه مستکبران و با غفلت علما و نخبگان جهان اسلام دچار این‌همه آشوب شده است.

جهان اسلام بااین‌همه قدرت، سرمایه و توانایی می‌توانست به‌راحتی معضل اسرائیل را حل کند و دروازه‌های بزرگ ترقی را به روی خودش باز کند. اما امروزه برای اینکه انقلاب اسلامی مهار شود و ما به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت نکنیم مهم‌ترین هدف‌گیری دشمنان این است که به بهانه‌های مختلف ما را به جان هم بیندازند. این خطر بزرگی است که امروز ما با آن مواجه هستیم.

همه ما باید تلاش کنیم که این مخاطره را علاج کنیم. مراجع و علمای بزرگ در آرامش بخشیدن به روابط مسلمان‌ها ما فتواهای بسیار بزرگی داده‌اند. فرموده‌اند شما به مقدسات مذاهب توهین و سب نکنید و پرخاشگری ننمایید. این فتاوای بزرگان مراجع قم و نجف ماست. ما انتظار داریم علمای اهل سنت در برابر تکفیر و این هجمه‌های شیطانی بایستند. شما این فاجعه‌ها را در حلب و موصل و حله در همین روزها دیدید. انتظار از نخبگان جهان اسلام و علمای اهل سنت این است که در برابر این اندیشه‌های باطل بایستند. همه ما باید بدانیم که به خاطر تندروی‌های تکفیری‌ها و اشتباهاتی که در جهان اسلام وجود دارد اسرائیل در حیطه امنیت قرار گرفته است. اما آمریکائی‌ها و دشمنان بدانند ما به‌رغم همه این مشکلات به فضل خدا و با اتکای بر ارزش‌های الهی و با تأسی به علما و بزرگان دینمان و با الهام گیری از رهبر عظیم‌الشأنمان انشالله این توطئه را ناکام خواهیم کرد.

 انشالله در موصل و حلب چشم‌های فتنه را از حدقه بیرون خواهیم آورد و جهان اسلام به وحدت و انسجام خواهد رسید و آرزوهای استکباری شما به فضل الهی به گور خواهد رفت.

8. تمدید قانون داماتو یا I.S.A  نقض برجام

تمدید قانون داماتو یا قانون I.S.A مجدداً در کنگره آمریکا  است. حدس‌ها این است که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در آخرین روزهای دوره نامیمون خود آن را امضا کند. 

دنیا آن سخن رهبری را قاطع و جدی بداند. ما تمدید این قانون را نقض برجام و بدعهدی بسیار زشت آمریکایی‌ها در یک پیمان بین‌المللی می‌دانیم. این نگاه ملت ماست. شما صبر و حکمت ملت ما را تجربه کردید، اما شجاعت و قاطعیت ملت ما را نیز مشاهده کرده‌اید.  ما انتظار داریم مذاکره‌کنندگان و کمیته مسئول برجام، به این مسئله با دقت پرداخته تحلیل کند. توصیه ما به ایشان این است که در برابر این دشمنان نادان و عهدشکن مرعوب نشده نترسید و بدانید که ملت با شماست. تجربه ما این است که ایستادگی و مقاومت و قاطعیت، دشمنان را به عقب می‌راند. بنابراین محکم بایستید و نترسید و با محاسبات دقیق با دشمن مقابله کنید. 

دشمن هم بداند این بدعهدی‌ها در پرونده او می‌ماند و جهان اسلام روزی این بدعهدی‌های او را در هر جا که لازم باشد و امت ما در هر جا که لازم بداند تلافی می‌کند و پاسخ قاطع و کوبنده خواهد داد.

 

نسئلک اللهم و ندعوک باسمک العظیم الاعظم الاعز الاجلّ الاکرم یا الله یا الله یا الله ...

اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعدالمعصیة و صدق النیّة و عرفان الحرمة اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و اهله. اللهم انصر جیوش المسلمین و عساکر المسلمین اللهم اغفر المؤمنین و المومنات والمسلمین والمسلمات

خدایا تو را به خاطر باران رحمت و نعمت‌هایت شاکریم باز هم ما را مورد لطف و عنایت خودت قرار بده، باران رحمت را بر ما بباران، درگذشتگان ما درگذشتگان این جمع شهدای گران‌قدر شهدای مدافع حرم و شهدای اخیری که تشییع شدند، علما و مراجع و بزرگان امام عظیم الشان و اموات ما را با اولیای خودت محشور بفرما، جانبازان و مریضان و مریضان موردنظر را شفا عنایت بفرما، گام‌های ما را در راه اسلام استوار بدار، شر دشمنان را به خودشان بازبگردان، خدمتگزاران به اسلام مراجع عظام رهبری عظیم الشان را مؤید و منصور بدار، در فرج مولایمان حضرت ولیعصر عج الله تعالی فرجه الشریف تعجیل بفرما.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يلِدْ وَلَمْ يولَدْ وَلَمْ يكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ 

صدق الله العلی العظیم

 

 

 

 
اخبار
ارتباط با امام جمعه